しかし全部はいかに何でもやり過ぎと思うので
(1) マックス・ヴェーバーの歴史的比較宗教学アプローチ、とを紹介して終わりにします。
(2) American Nationalism, 1880-1945 の文献リスト
(1) マックス・ヴェーバーの歴史的比較宗教学アプローチ
1. Weber's comparative method has sometimes been accused of being inappropriate for Asian cultural settings. Has Bellah's Tokugawa Religion disproved this assertion?これらの質問の中から3、6、5、1を選びこの順番で答えていったわけである。
2. Has the modern development of religion in Asia since the time of Weber discredited his approach or reaffirmed it?
3. Using Weber's classic attempt to compare the religions of India, China and that of Protestantism show how these studies illustrate a historical-comparative method. Mention what you find as the strongest point in Weber's analyses and what you find as weakest methodologically.
4. How useful do you think Weber's "historical-comparative method" is for studies across cultures in the contemporary world? State what you consider to be the major adverse criticisms and positive evaluations of Weber, in each case identifying the view with one or more particular thinkers.
5. Contrast the method of Jurgen Habermas as a historical-comparative method to explain the rationalization of modern society with that of: 1) Max Weber and 2) Michel Fouchault.
6. At one point, R. H. Tawney accused Weber of substituting "theological determinism" for "economic determinism." Comment on the meaning of Tawney's charge. Provide a careful discussion of the extent to which you think there is validity to this criticism of Weber.
博士課程に入って何(誰)を一番読んだかって言えばマックス・ヴェーバーではないだろうか。べラーにしても、ハーバーマスにしても、ヴェーバーの「合理主義テーゼ(あるいは「問題群」ともいう)」はそれぞれの基本的問題意識として専門(ベラーは社会学、ハーバーマスは哲学)に取り組むときの「大きな射程」となっていたのではないかと思う。
余談だが、この段階では名前が出てこないが、当時もしチャールズ・テイラーの「世俗化テーゼ(問題群)」が出ていたら、きっと中心に取り上げたのではないかと思う。
(2) American Nationalism, 1880-1945 の文献リスト
Alexander, Charles C. Nationalism in American Thought, 1930-1945. Chicago: Rand McNally, 1969.このペーパーは実際には「アメリカのナショナリズム」についての歴史的研究ではなく、ナショナリズムが全体主義国家を形成する兆候を見定めようとした試論的なものであった。
Arieli, Yehoshua. Individualism and Nationalism in American Ideology. Cambridge, Mass.; Harvard University Press, 1964.
Burns, Edward McNall. The American Idea of Mission. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1957.
Eastman, Fred. "Your Flag and My Flag, A Responsive Reading for National Holidays." Christian Century 48 (May 13, 1931): 651-2.
Gabriel, Ralph Henry. The Course of American Democratic Thought. New York: Ronald Press, 1940.
Handlin, Oscar. Race and Nationality in American Life. Boston: Little, Brown, 1957; reprint ed. Garden City, New York: Doubleday, Anchor Books, 1957.
Hayes, Carlton J. H. Essays on Nationalism. New York: The Macmillan Co., 1926.
Higham, John. Strangers in the Land. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1955; reprint ed. New York: Atheneum, 1969.
Kohn, Hans. American Nationalism. New York: Collier Books, 1961.
Manwaring, David Roger. Render Unto Caesar. Chicago: University of Chicago Press, 1962.
May, Henry F. The End of American Innocence. New York: Alfred A. Knopf, 1959; reprint ed. Chicago: Quadrangle Books, Inc., 1964.
Merk, Frederick. Manifest Destiny and Mission in American History. New York: Vintage Books, 1963.
Niebuhr, H. Richard. The Kingdom of God in America. New York: Harper & Row, 1937.
Noble, David W. Historians Against History. Minneapolis: University of Minesota Press, 1965.
Nye, Russel B. This Almost Chosen People. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press, 1966.
Schlesinger, Arthur M. A Critical Period in American Religion, 1875-1900. Philadelphia: Fortress Press, 1967.
Stokes, Aronson Phelps, and Pfeffer, Leo., eds. Church and State in the United States. New York: Harper & Row, 1964. PP.120-1 and 124-5.
Takaki, Ronald T. Iron Cages. New York: Alfred A. Knopf, 1979.
Tuveson, Ernest Lee. Redeemer Nation. Chicago: University of Chicago Press, 1968.
Weinberg, Albert K. Manifest Destiny. Gloucester, Mass.: Peter Smith, 1958.
この段階では近現代アメリカ史の知識が少なすぎて、文献リストを見ても一貫性がないというか、絞れてないなーという印象を受けると思う。
米国ではちょうど大統領候補指名予備選の最中で、移民問題がクローズアップしているが、異なる時代に異なる人種や宗教をもとにした排斥運動が繰り返されてきた歴史があるので、この文献リストの中の John Higham のものなどはまだ現役で読めるものだと思う。
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