「ドナルド・トランプと福音派キリスト教」というタイトルで何回か投稿した。
まだ日本で宗教的背景が良く知られていない共和党大統領候補としてのトランプを追跡してみようと思って2015年8月から始めたのだが、大統領になって以降は更新していなかった。
初めから「?」が沢山付く候補だったからこそ、その素性・人となり・(特に)宗教的背景や傾向に対する米国福音派の関心や支持に関するメディア情報を追跡してみた。
はっきりしたことは、大統領候補者としての人間的・人格的な資質がキリスト教的に見ても疑問点が多い候補者なのに、結果的に福音派から(一般が驚くほど)高い支持を得て大統領に当選したことだ。(福音派が当選させた、という意味ではなく・・・。)
これによって米国福音派への見方がトランプに対する見方とより密接に繋げられるようになったことは明らかだろう。
就任からしばらくは「選挙戦中の過激な言動も大統領の仕事をする中で収まっていくだろう」との期待があったが、混乱につぐ混乱で、まもなく「いつ弾劾手続きが取りざたされるようになるだろうか」に変わった。
トランプを大統領候補として支持することと、大統領となった後その働きぶりを見ながらなお支持し続けることの違いが、福音派と自称する方々の間でも「良心の痛み」計でいうと我慢の限界点に達したことを表明する記事が出てきている。
その幾つかを紹介するが、最初のものだけ少し解説する。
ピーター・ウェナーは引用した中にもあるように、政治の世界でキャリアを積んだ方であり、レーガン(父)ブッシュ大統領に仕え、(子)ブッシュ政権では大統領の演説草稿作成部のナンバー2だった人とのこと。その発言内容はそれなりの重さを持つものと思われる。
三箇所引用したが、二番目の引用では(筆者強調部分)「政治」の限界を踏まえつつ政治を通してどのような努力がなされるべきか述べている。
その政治観からしても、トランプ政権の数々の逸脱や規範無視といった振る舞いは目に余るものであり、もはや支持し続けることは福音派自身の信頼性を危険に晒す域に入っている、と警告している。
では、なぜ福音派(の多くが)落第点続きのトランプ政権を支持し続けるのか。それはトランプ共和党への党派的忠誠と既得権力への固執を自分たちのキリスト教信仰が求める行動基準よりも優先させているからだ、との見方を示している。
By Peter Wehner | August 11, 2017
But the worry is that now that the election is over and there is no binary Trump-Clinton choice, many evangelical Christians have lost the capacity to hold the president accountable when he transgresses norms, violates principles and acts in malicious ways. In fact, they have become among his most prominent and reliable public defenders.I’ve worked in politics much of my adult life, including in presidential campaigns and at the White House. I understand that governing involves complicated choices, transactional dealings and prudential judgments. No one ever gets things exactly right, and all who choose to serve deserve our prayers for wisdom. Politics is certainly not a place for the pursuit of utopia and moral perfection; rather, at its best, it is about achieving the best approximation of the public good, about protecting human dignity and advancing, even imperfectly, a more just social order. That is why Christians shouldn’t exile themselves from politics.But with political involvement come temptations and traps, and it is the responsibility of Christians to act in ways that maintain the integrity of their public witness. And that is why this moment is so troubling. It seems clear to me, and I think to others, that many evangelicals, even unwittingly, are subordinating the Christian faith to partisan loyalties and political power.I’m speaking out at this time because I’m a Christian who places himself in the evangelical tradition and senses that some important lines have been crossed, some significant damage is being done, and some substantial repair work needs to take place. I hope others who share these concerns – who might feel anguished by what they perceive as the abuse of their faith – will take a stand in their own lives and in their own way. We can all be part of a politics of redemption.
以下は、ワシントン・ポストのサラ・ポズナー記者、牧師であり政治社会問題への発言も豊富な現オーバーン神学校副学長のポール・ラウシェンブッシュ、そしてポールが記事の中で言及した『ホワイト・キリスト教・アメリカの終焉』を2016年著したロバート・ジョーンズの『アトランティック誌』への一部抜粋です。
白人福音派、白人キリスト教、と多少キリスト教諸派のくくり方は異なりますが、トランプ現象への視点としてはそれぞれ共通していると思います。
By Sarah Posner August 17
White evangelicals have long demanded that political figures display piety, religious fluency and a clear commitment to a “biblical worldview.”Yet evangelicals have jettisoned these requirements in favor of Trump’s combativeness. Why?
Paul Brandeis Raushenbush
Robert P. Jones、Jul 4, 2017
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